De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.

- MB
- BB
LEGO WeDo – Bouw en programmeer een oplossing voor plasticsoep
Bouw en programmeer een oplossing voor plasticsoep
De oceaan ligt vol met plastic. Jouw leerlingen ontwerpen tijdens deze workshop een apparaat waarmee ze het verzamelen. Met LEGO WeDo kán het: hiermee bouwen en programmeren ze hun uitvinding. Zo komen ideeën tot leven en in beweging.
Dit leren ze:
- Dat in een machine verschillende onderdelen (sensoren en motoren) met elkaar samenwerken. Ze kunnen deze onderdelen ook benoemen.
- Hoe je een beweging vanuit de motor overbrengt.
- Dat je met programmeren invloed hebt op bijvoorbeeld de draairichting en draaitijd van de motor en wat de wachttijd is.
- ICT-basisvaardigheden
- Vaardigheden als een probleem oplossen, creatief denken, samenwerken en computational thinking.
Andere bouw- en programmeerworkshops:
- Micro:bit – Maak en programmeer een meetinstrument
- Micro:bit – Maak en programmeer een muziekinstrument
- Micro:bit – Maak en programmeer een parachute
- LEGO WeDo – Bouw en programmeer een raceauto
- LEGO Spike – Bouw en programmeer een robotarm voor afval
- LEGO WeDo – Bouw en programmeer een raceauto

Samenwerken

ICT-basisvaardigheden

Probleem oplossen

Creatief denken

Computational thinking
De SLO kerndoelen:
42
44
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
45
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
programmeren
