Selecteer een pagina

Blog: Een nieuwe workshop ontwikkelen?

Workshops ontwikkelen, dat doen wij zo…

Een paar keer per jaar ontwikkelen we nieuwe workshops: omdat scholen hierom vragen, omdat we ons aanbod willen blijven vernieuwen, omdat er actuele thema’s zijn, en omdat we willen dat onze bezoekers steeds weer verrast worden.
Er komt best veel kijken bij het ontwikkelen van een nieuwe workshop. Thomas Michielsen, projectleider educatie, vertelt er meer over.

De grote wereld van techniek
“Allereerst kijk ik naar het doel, wat willen we kinderen leren of laten ervaren? Natuurlijk moet het onderwerp passen bij onze missie: kinderen en jongeren kennis laten maken met de wereld van techniek en wetenschap. En dat is een hele brede wereld, dus er kan veel!

‘Oh, zit dat zo!’
Een goede workshop zorgt dat kinderen zelf nadenken en zelf aan de slag gaan: het gaat altijd om ontwerpend en/of onderzoekend leren. Ik denk dus na over een probleem dat de kinderen zelf gaan oplossen, individueel of in groepsverband. We willen ze uitdagen én verrassen. Zo’n moment dat je ze ziet denken ‘oh, zit dat zo!’. Of ‘wauw, dit is gaaf!’. De workshop ‘raket schieten’ heeft dit absoluut in zich, maar ook de voertuigenrace met LegoWeDo of het bruggen bouwen van papier.

Op school kan dit niet
Voor scholen en leerlingen is het super dat ze bij Ontdekstation013 workshops kunnen volgen, die op school niet kunnen. Denk aan de workshop Hout, waarbij de leerlingen met zagen, hamers en schroevendraaiers aan de slag gaan. Sommige kinderen hebben nog nooit een zaag in handen gehad. Of de workshop Podcast maken, met professionele opname-apparatuur. Dus ook daar denken we over na: hoe kunnen we echt een aanvulling zijn op het reguliere onderwijs.

Wat is er nodig
Zodra we een idee hebben voor een workshop gaan we het verder onderzoeken: wat hebben we nodig aan materialen, welke opdrachten kunnen we hiermee laten uitvoeren, past dat binnen het tijdsbestek van een workshop, wat hebben de leerlingen dan concreet gemaakt of geleerd?
Natuurlijk moet de aanschaf van materialen passen binnen het beschikbare budget.

Verrassende inzichten
De uitwerking van een idee doe ik nooit alleen. Het levert altijd weer verrassende inzichten op als ik het team, workshopbegeleiders en stagiaires mee laat denken. Of we draaien zelf met een groepje een proefworkshop, dan kijken we samen kritisch naar het product: is dit wat we willen of kan het nog beter? Co-creatie is voor mij een voorwaarde voor het ontwikkelen van nieuwe workshops, dat komt het eindresultaat altijd ten goede.

Goed voorbereide workshopbegeleiders
Een goede workshop stimuleert en prikkelt de kinderen en heeft duidelijke leerdoelen. Het is ook belangrijk dat we dit goed overdragen aan de workshopbegeleiders. Zij moeten weten wat de kinderen uit een workshop halen, wat ze hiervan leren. En leerlingen de ruimte geven om zelf tot ontdekkingen te komen. We maken voor iedere workshop een uitgebreide handleiding voor de workshopbegeleiders met inhoud, leerdoelen, aanpak etc. Zo kunnen ze zich goed voorbereiden en zijn ze in staat om vragen uit de groep correct te beantwoorden.

Inschatten wat werkt
De eerste keer is het uitvoeren van een nieuwe workshop best spannend: gaat het zo lopen als we bedacht hebben? Je merkt vanzelf aan de kinderen hoe ze het vinden: Komen ze uit hun schulp? Gaan ze enthousiast aan de slag? Lukt het om tot een eindresultaat te komen?  Ik merk dat we in de afgelopen jaren veel ervaring hebben opgedaan en dat we steeds beter inschatten wat wel en wat niet werkt. Maar het blijft een constant leerproces, zowel voor de deelnemers als voor onszelf!”