Selecteer een pagina

Lego WeDo

Leren met technisch Lego en een iPad

Met LEGO WeDo kun je leren programmeren op visuele wijze. Leerlingen gaan aan de slag met technisch Lego en een iPad. Ze maken verschillende verbindingen om uiteindelijk met een ontwerp te komen voor een bepaald probleem. Kunnen ze bijvoorbeeld een machine bedenken voor het opruimen van de oceaan? Of helpen ze Max Verstappen aan een nieuwe racewagen? We kunnen ook aansluiten bij uw eigen thema.

De kinderen leren hoe ze een draaiende beweging kunnen overbrengen en oefenen aan hun ruimtelijk inzicht. In hun ontwerp kunnen ze gebruik maken van een motor en verschillende sensoren.
Het programmeren van hun ontwerp gaat met behulp van ‘een slimme steen’ en de iPad. Met handige software wordt het programmeren een eitje.

We kunnen deze workshop ook laten aansluiten bij uw eigen thema. Graag gaan we hierover met u in overleg, neemt u dan minimaal 1 maand van te voren contact met ons op? Dan hebben we voldoende tijd om iets moois voor uw leerlingen te bedenken.

Leerdoelen:

  • De leerlingen weten dat een voertuig/machine uit verschillende onderdelen bestaat, zowel statische als mechanische onderdelen.
  • De leerlingen kunnen met Lego WeDo een voertuig/machine bouwen dat kan bewegen.
  • De leerlingen weten hoe ze een beweging vanuit de motor kunnen overbrengen.
  • De leerlingen breiden hun vaardigheden uit op het gebied van probleem oplossend denken.
  • De leerlingen kunnen met een device (iPad) een zelfgebouwde machine aansturen.
  • De leerlingen weten dat er onderdelen zijn – zoals sensoren en motoren – die in een machine met elkaar samenwerken en ze kunnen deze onderdelen benoemen.
  • De leerlingen weten dat je met programmeren invloed hebt op verschillende aspecten zoals, draairichting van de motor, tijdsduur van het draaien van de motor, wachttijd.

Kerndoelen:

  • De leerlingen leren onderzoek doen naar materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
  • De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaal gebruik.
  • De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.