De leerlingen leren onderzoek doen naar materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.

- BB
Micro:bit – Maak en programmeer een muziekinstrument
Maak en programmeer een muziekinstrument
Zelf leren programmeren én muziek maken?
Dat kunnen jouw leerlingen na de workshop muziekinstrument maken en programmeren. Programmeren doen ze met een micro:bit, een computer die in je zak past. Tijdens de swingende workshop leren ze programmeren en hoe ze geluid krijgen uit een stuk karton. Verrassend!
Dit leren ze:
- Programmeren met micro:bit.
- Hoe ze de verschillende sensoren van de micro:bit gebruiken.
- Hoe je een stroomkring maakt en wat wel en niet geleidt.
- Vaardigheden als samenwerken, een probleem oplossen, computational thinking, creatief denken en ICT-basisvaardigheden.
Andere bouw- en programmeerworkshops:
- Micro:bit – Maak en programmeer een meetinstrument
- Micro:bit – Maak en programmeer een parachute
- LEGO WeDo – Bouw en programmeer een raceauto
- LEGO WeDo – Bouw en programmeer een oplossing voor plasticsoep
- LEGO Spike – Bouw en programmeer een robotarm voor afval
- LEGO WeDo – Bouw en programmeer een raceauto

Computational thinking

Probleem oplossen

ICT-basis vaardigheden

Creatief denken
De SLO kerndoelen:
42
44
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaal gebruik.
45
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
programmeren
