LEGO Spike – Bouw en programmeer een robotarm voor afval
  • BB

LEGO Spike – Bouw en programmeer een robotarm voor afval

Bouw en programmeer een robotarm voor afval

Nooit meer met je handen afval oprapen. Dat wil iedereen! Tijdens deze workshop bouwen jouw leerlingen met LEGO Spike twee verschillende grijpers voor de robotarm, die ze vervolgens programmeren en testen. Welke werkt het beste? En kunnen ze de robotarm zo programmeren dat ie al het afval oppakt? LEGO Spike is spannend en leerzaam!

Dit leren ze:

  • Dat in een machine verschillende onderdelen (sensoren en motoren) met elkaar samenwerken. Ze kunnen deze onderdelen ook benoemen.
  • Hoe je een beweging vanuit de motor overbrengt.
  • Dat je met programmeren invloed hebt op bijvoorbeeld de draairichting en draaitijd van de motor én wat de wachttijd is.
  • Vaardigheden als probleemoplossend en creatief denken, samenwerken en computational thinking.

Andere bouw- en programmeerworkshops:

  • Micro:bit – Maak en programmeer een meetinstrument
  • Micro:bit – Maak en programmeer een muziekinstrument
  • Micro:bit – Maak en programmeer een parachute
  • LEGO WeDo – Bouw en programmeer een raceauto
  • LEGO WeDo – Bouw en programmeer een oplossing voor plasticsoep
  • LEGO WeDo – Bouw en programmeer een raceauto

 

Samenwerken

Samenwerken

ICT-basisvaardigheden

ICT-basisvaardigheden

Probleem oplossen

Probleem oplossen

Creatief denken

Creatief denken

Computational thinking

Computational thinking

De SLO kerndoelen:

42

De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.

44

De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.

45

De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.