De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.

- BB
- MB
Maak een brug
Bruggen over water of over het spoor. Voor fietsers, auto’s, voetgangers of dieren. Bruggen zijn er in alle soorten en maten! Hoe bouw je een brug die sterk genoeg is? En welke constructie werkt het beste? Dat ontdekken jouw leerlingen tijdens deze workshop.
Dit leren ze:
- Wat er komt kijken bij het maken van een stevige brug en hoe belangrijk het juiste materiaal, de juiste verbindingen en de vormgeving zijn.
- Goed kijken en analyseren: wat zijn manieren om een afstand te overbruggen?
- Een brug ontwerpen en maken.
- Als een team te werk gaan: van de onderzoeks- en ontwerpfase tot het maken en evalueren.
- Vaardigheden als communiceren, samenwerken, creatief denken en een probleem oplossen.

Communiceren

Samenwerken

Creatief denken

Probleem oplossen
De SLO kerndoelen:
42
45
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
maken
