Maak een moestuintje
  • OB

Maak een moestuintje

Waarom is natuur belangrijk? En waarom wordt het koeler in de stad als er meer tuintjes zijn? In deze workshop duiken leerlingen in deze vragen. Ze bouwen een moestuintje dat ze mee naar huis mogen nemen om het verder te verzorgen. Wie kweekt vervolgens de grootste appelboom, tomaat of bosui?

Dit leren ze:

  • Het verschil tussen groente en fruit en hoe ze dit in hun eigen woorden uitleggen.
  • Dat je van restjes groente en fruit weer nieuwe planten laat groeien.
  • Wat de restjes (of zaadjes) nodig hebben om te groeien.
  • Wat licht en donker met een moestuintje doen.
  • Vaardigheden in probleemoplossend, creatief en kritisch denken.
Probleem oplossen

Probleem oplossen

 Kritisch denken

Kritisch denken

Creatief denken

Creatief denken

De SLO kerndoelen

39

De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

40

De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.

41

De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.

44

De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.