De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.

- BB
- MB
Micro:bit – Maak en programmeer een meetinstrument
Maak en programmeer een meetinstrument
Zelf leren programmeren? Dat doen leerlingen tijdens de workshop Meetinstrument maken en programmeren. Met een micro:bit, een computer die in je zak past, lukt het iedereen! Bouw tijdens deze workshop met je leerlingen een weerstation waarmee ze licht of temperatuur meten. Handig!
Dit leren ze:
- Dat een micro:bit verschillende sensoren heeft en hoe je deze gebruikt.
- Dat je de micro:bit op verschillende manieren programmeert om een bepaald doel te bereiken.
- Vaardigheden als probleemoplossend en creatief denken en computational thinking.
Andere bouw- en programmeerworkshops:
- Micro:bit – Maak en programmeer een meetinstrument
- Micro:bit – Maak en programmeer een parachute
- LEGO WeDo – Bouw en programmeer een raceauto
- LEGO WeDo – Bouw en programmeer een oplossing voor plasticsoep
- LEGO Spike – Bouw en programmeer een robotarm voor afval
- LEGO WeDo – Bouw en programmeer een raceauto

Computational thinking

Probleem oplossen

ICT-basis vaardigheden

Creatief denken
De SLO kerndoelen:
42
44
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
45
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
programmeren
